Als je verhuist, moet je dit aangeven bij het gemeentebestuur van de plaats waar je gaat wonen.
Voorwaarden
Indien je naar een andere gemeente in België verhuist, moet je dit binnen de 8 dagen aangeven op de dienst burgerzaken van je nieuwe woonplaats. Ook als het om een verhuis binnen dezelfde gemeente gaat.
Een langdurig (meer dan 3 maanden) of definitief vertrek naar het buitenland moet ook worden gemeld. Je ontvangt dan een document (model 8) waarmee je je kunt aanmelden bij de nieuwe gemeente/stad en Belgische ambassade in het land waar je naar toe gaat.
Procedure
-
Geef de adreswijziging door van zodra je effectief verhuisd bent. Dit kan via het invulformulier in het e-loket of bij de dienst burgerzaken van je nieuwe woonplaats.
Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet. Als een minderjarige alleen van adres verandert, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent. -
Er vindt steeds een controle plaats door de wijkagent om vast te stellen of je wel effectief op het aangegeven adres woont.
Daarna word je uitgenodigd door de dienst burgerzaken om de nodige aanpassingen aan je identiteitskaart te laten uitvoeren.
Wat heb je nodig?
Bij de aangifte van adreswijziging
-
Je identiteitskaart.
Bij adreswijziging op de eID
Brief van de gemeente (na de politiecontrole)
-
identiteitskaarten mét PIN- en PUK-codes van alle personen die mee verhuizen;
-
eventueel één recente pasfoto volgens de wettelijke eisen om je nieuwe eID aan te vragen.
Bedrag
De aangifte van een adreswijziging is gratis.